وبلاگ استانیهـا (اخبـار مراکز و شبکـه های استانی صدا و سیمـا) - آدرس تلگرام: ostaniha@امروز:

توجه: وبلاگ استانیها در حال حاضر آپدیت نمی‌شود . . . آدرس کانال تلگرام وبلاگ استانیها: ostaniha@
برنامه پخش زنده ورزشی از شبکه های سراسری و استانی سیما
صفحات مهم وبلاگ استانیها
بخشهای مرتبط با "هنر و رسانه" در خبرگزاریها، سایتها و روزنامه ها
وب سايت مراکز استانی صدا و سيما
آرشيو ماهانه
تاريخ ايجاد: چهارشنبه چهاردهم بهمن ۱۳۹۴       موضوع:شبکه های رادیویی

فرکانس AM شبکه‌های رادیویی ایران، فرهنگ و قرآن تغییر کرد

 

از روز یازدهم بهمن 1394 فرکانس موج متوسط شبکه‌های رادیویی ایران، فرهنگ و قرآن پس از چند روز اختلال و خاموشی با هم جابجا شدند. به دنبال این جابجایی که روابط عمومی صدا و سیما علت آن را "ارتقای کیفی امواج AM" اعلام کرده، از این پس رادیو ایران روی موج متوسط از فرکانس قبلی رادیو فرهنگ، رادیو فرهنگ از فرکانس قبلی رادیو قرآن و رادیو قرآن نیز از فرکانس قبلی رادیو ایران پخش خواهد شد. البته تغییری در فرکانسهای FM این سه شبکه ایجاد نشده و پخش تمام شبکه‌های رادیویی با فرکانسهای قبلی ادامه خواهد داشت.

 

فرکانسهای جدید این سه شبکه در موج AM به شرح زیر می‌باشد:

 

الف) رادیو ایران: AM 558

رادیو ایران که قبل از این روی فرکانس 900 کیلوهرتز پخش می‌شد، از این پس بر روی فرکانس سابق رادیو فرهنگ روی فرکانس 558 کیلوهرتز پخش می‌شود.

 

فرستنده رادیو ایران به همراه سه فرستنده موجود روی فرکانسهای 900، 1188 و 1332 کیلوهرتز در ایستگاه گلدسته در شهرستان اسلامشهر در استان تهران واقع شده و از نظر قدرت و پوشش تفاوت چندانی با فرستنده 900 کیلوهرتز نداشته و هر دو از فرستنده‌های ششصد کیلووات و باکیفیت ایستگاه گلدسته هستند. این دو فرستنده به همراه دو فرستنده سیصد کیلووات 1188 و 1332 کیلوهرتز رادیو پیام و تهران، کار پوشش چهار شبکه رادیویی در استان تهران و استانهای همجوار را انجام می‌دهند.

 

شایان ذکر است رادیو ایران علاوه بر این فرستنده، از طریق فرستنده‌های AM متعدد دیگری در سطح کشور پخش می‌شود و پوشش جاده‌ای آن در کشور تقریباً کامل است.

 

ب) رادیو فرهنگ: AM 585

رادیو فرهنگ که تا پیش از این روی فرکانس 558 کیلوهرتز پخش می‌شد، از این پس از فرکانس قبلی رادیو قرآن روی فرکانس 585 کیلوهرتز شنیده می‌شود. فرستنده رادیو فرهنگ با یک هزار کیلووات قدرت، به همراه فرستنده برون‌مرزی چابهار، پرقدرت‌ترین فرستنده موج متوسط ایران محسوب شده و در ایستگاه دشت قزوین واقع شده است.

 

در اینجا بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که در حال حاضر برخلاف رادیو ایران، برنامه‌های سه شبکه سراسری فرهنگ، قرآن و پیام تنها از طریق یک فرستنده AM در سطح کشور پخش می‌شود. برای رادیو معارف نیز تنها یک فرستنده AM در قم روی فرکانس 1071 کیلوهرتز فعال است. اما رادیو سراسری فرهنگ سابقه پخش روی موج AM در شهرستانها را هم دارد. رادیو فرهنگ در دهه هفتاد و زمانی که با نام رادیو 2 فعالیت می‌کرد، از طریق فرستنده پنجاه کیلووات ایستگاه آزادگان رشت بر روی فرکانس 1521 کیلوهرتز و از طریق یک فرستنده کم‌قدرت در ایستگاه چمران کرمانشاه روی فرکانس 1602 پخش می‌شد. بعدها در طول چند سال از دهه هشتاد، پخش رادیو فرهنگ از طریق فرستنده یکصد کیلووات ایستگاه الوار تبریز روی فرکانس 1152 کیلوهرتز هم برای پوشش بخشهایی از آذربایجان شرقی انجام شد. هر سه فرستنده مذکور در حال حاضر خاموش می‌باشند.

 

ج) رادیو قرآن: AM 900

رادیو قرآن نیز از فرکانس 585 به فرکانس سابق رادیو ایران روی فرکانس 900 کیلوهرتز منتقل شده است. همانگونه که اشاره شد این فرستنده به همراه فرستنده‌های شبکه‌های رادیویی ایران، پیام و تهران در ایستگاه گلدسته قرار دارد.

 

اخیراً مدیر کل فرستنده‌های رادیویی صدا و سیما در گفتگویی اعلام کرده است که در سال 94 با اجرای طرح یکسان‌سازی فرکانسی، رادیو ایران در کل مسیر تهران مشهد از طریق یک فرکانس AM قابل دریافت خواهد بود. بر این اساس ممکن است جابجایی‌های انجام شده در راستای این پروژه بوده باشد.

 

>>> فرکانس شبکه‌های رادیویی در تهران <<<

>>> فرکانس رادیوهای استانی روی موج AM <<<

>>> فرکانس اصلی رادیوهای استانی، محلی و شهری <<<

 

تاريخ ايجاد: پنجشنبه هشتم بهمن ۱۳۹۴       موضوع:فرستنده های دیجیتال

شبکه تلویزیونی جدید تهران با کیفیت اچ‌دی به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

 

شامگاه دوشنبه پنجم بهمن ماه 1394 طی مراسمی پخش شبکه تلویزیونی تهران به صورت اچ‌دی آغاز شد. این شبکه از طریق سیستم دیجیتال در تهران قابل دریافت بوده و جایگزین شبکه IRIB HD TEST گردید.

 

این دومین شبکه با نام "تهران" است که در تاریخ رادیو و تلویزیون ایران راه‌اندازی می‌شود. اولین شبکه تلویزیونی تهران در تاریخ پنجم آذر ماه 1374 به عنوان چهارمین شبکه تلویزیونی داخلی و اولین شبکه استانی سیما راه‌اندازی شد. این شبکه که حدود پنج ماه قبل از شبکه چهار سیما آغاز به کار کرده بود، در پایان پانزدهمین سال فعالیتش در سال 89 و همزمان با گسترش سیستم دیجیتال صدا و سیما، پخش سراسری خود را از طریق این سیستم آغاز کرد. قبل از آن، این شبکه علاوه بر استان تهران، در شهرهای کرج، قم، قزوین و جزیره کیش نیز از طریق سیستم آنالوگ پخش می‌شد.

 شبکه تهران اچ‌دی افتتاح شد شبکه تهران اچ‌دی افتتاح شد

 

شبکه جدید تهران از طریق فرستنده‌های سوم دیجیتال استان تهران بر روی کانال 34 (فرکانس 578 مگاهرتز) در تهران و نیز کانال 62 (فرکانس 802 مگاهرتز) در ایستگاه چیتگر پخش می‌شود. این شبکه به دو صورت SD و HD از طریق فرکانس 11881 / افقی / 27500 ماهواره بدر (عربست) هم قابل دریافت می‌باشد. پخش زنده اینترنتی شبکه تهران از طریق لینک زیر فعال است:

 

>>> پخش زنده اینترنتی شبکه تهران اچ‌دی <<<

 

با آغاز به کار شبکه تهران اچ‌دی، پخش شبکه اچ‌دی سابق (IRIB HD TEST) در سیستم دیجیتال تهران متوقف شد، اما این شبکه به فرستنده‌های سوم دیجیتال در اکثر استانهای کشور اضافه شده است.

 

>>> پخش زنده اینترنتی شبکه IRIB HD TEST سراسری <<<

 

شنیده‌ها حاکی است در بهمن ماه امسال و همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب، فرستنده‌های سوم دیجیتال در تمام مراکز استانها آغاز خواهد شد. اسامی این شهرها به همراه فرکانس پخش در جدول زیر درج شده است:

 

>>> جدول فرستنده‌های سوم دیجیتال در استانها <<<

 


[ دیدگاه ها ( )][برچسب‌ها: شبکه تهران، شبکه اچ دی، اچ دی، IRIB HD] 
تاريخ ايجاد: یکشنبه چهارم مرداد ۱۳۹۴       موضوع:فرستنده های دیجیتال

شبکه HD به شبکه "پایتخت" تبدیل می‌شود

 

پایگاه خبری "پارس" در خبری اختصاصی از تبدیل شبکه HD سیما به شبکه پایتخت خبر داد. بر این اساس شهرداری تهران، هزینه یکصد میلیارد تومانی راه‌اندازی این شبکه را تقبل کرده است. در این خبر عنوان شده با وجود اصرار شهرداری تهران برای تصدی مدیریت این شبکه، رییس سازمان صدا و سیما تسلیم این امر نشده است.

 

گفتنی است از زمستان سال 93 و پس از تبدیل شبکه سابق تهران به شبکه پنج سراسری، استان تهران تنها استان کشور است که دارای شبکه استانی تلویزیونی نیست. در صورت تبدیل شبکه اچ‌دی به شبکه تهران، شهرستانیها همچنان از داشتن شبکه‌ای با فرمت HD محروم بوده و باید منتظر راه‌اندازی نسخه‌های اچ‌دی سایر شبکه‌های سراسری باشند.

 

به گزارش پارس همچنین قرار است به زودی یک شبکه انگلیسی زبان با موضوع اجتماعی در معاونت برون‌مرزی صدا و سیما آغاز به کار کند. با توجه به اینکه در اولین روزهای مرداد ماه 94 یک شبکه با نام "سحر انگلیسی" به صورت مستقل در ماهواره عربست اضافه شده است، احتمال ارتباط شبکه مذکور با این خبر وجود دارد.

 

به این ترتیب شبکه‌های انگلیسی و اردو زبان سحر نیز همانند شبکه‌های کردی و آذری به صورت مستقل و بیست و چهار ساعته به پخش برنامه خواهند پرداخت.


[ دیدگاه ها ( )][برچسب‌ها: اچ دی، شبکه اچ دی، IRIB HD، سحر] 
تاريخ ايجاد: دوشنبه پانزدهم تیر ۱۳۹۴       موضوع:فرکانسهای ماهواره ای

شبکه HD سیما پس از سه روز پخش ماهواره‌ای مجدداً از روی ماهواره حذف شد!

 

روز یکشنبه 14 تیر 1394 شبکه IRIB HD پس از سه روز پخش برنامه از طریق فرکانس 11881 / افقی / 27500 ماهواره بدر (عربست) مجدداً از این ماهواره حذف و پخش برنامه‌های آن به سیستم دیجیتال تهران و قم محدود شد.

 

این شبکه که از روز هفتم تیر ماه به صورت کالربار به این فرکانس اضافه شده بود، از صبح پنجشنبه پخش برنامه‌های خود را از طریق ماهواره از سر گرفت. اما بعد از سه روز و از بامداد روز یکشنبه چهاردهم تیر ماه و بلافاصله بعد از پایان آخرین بازی تیم والیبال ایران در لیگ جهانی سال 2015، از روی ماهواره حذف شد.

 

در این سه روز علاوه بر سیستم دیجیتال تهران و قم، فرستنده‌های سوم دیجیتال در اهواز، اصفهان و شهرکرد هم به شکلی نامنظم برنامه‌های این شبکه را پخش کردند، اما روز یکشنبه این شبکه از این فرستنده‌ها نیز حذف گردید.

 

به این ترتیب پخش برنامه‌های شبکه IRIB HD طبق روال سابق از طریق فرستنده‌های سوم دیجیتال تهران و قم انجام می‌گیرد و دریافت این شبکه از طریق ماهواره امکان‌پذیر نیست. ضمناً از روز هجدهم تیر ماه، پخش این شبکه در فرستنده‌های سوم دیجیتال در شهرهای آبادان، بندرعباس، مشهد و شهرکرد نیز شروع شده و ممکن است به تدریج شبکه اچ‌دی در فرستنده‌های دیجیتال چند شهر دیگر نیز اضافه شود.

 

یک سال پیش از آن و روز 21 خرداد 1393 شبکه IRIB HD از طریق همین فرکانس و نیز فرستنده‌های دیجیتال شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، آبادان، قم، شهرکرد، ساری و پاکدشت قابل دریافت بود، اما بعد از اتمام مسابقات لیگ جهانی والیبال و نیز جام جهانی فوتبال 2014، پخش ماهواره‌ای آن متوقف و پخش آن در سیستم دیجیتال نیز به تهران محدود گردید. بعد از مدتی پخش این شبکه از طریق فرستنده سوم دیجیتال در قم نیز از سرگرفته شد.


[ دیدگاه ها ( )][برچسب‌ها: اچ دی، شبکه اچ دی، IRIB HD، فرستنده سوم] 
تاريخ ايجاد: پنجشنبه یازدهم تیر ۱۳۹۴       موضوع:فرکانسهای ماهواره ای

پخش برنامه‌های شبکه HD سیما به مدت سه روز از طریق ماهواره بدر (عربست) انجام شد

 

روز پنجشنبه 11 تیر 1394 پخش برنامه‌های شبکه IRIB HD از طریق فرکانس 11881 / افقی / 27500 ماهواره بدر (عربست) آغاز شد.

 

این شبکه که از روز هفتم تیر ماه به صورت کالربار به این فرکانس اضافه شده بود، از صبح پنجشنبه پخش برنامه‌های خود را به مدت سه روز از طریق ماهواره از سر گرفت و پس از آن حذف شد.

 

هنوز تکلیف پخش سراسری و رسمی شبکه اچ‌دی سیما مشخص نشده است، اما گفته می‌شود سازمان صدا و سیما برای پخش برخی شبکه‌های سیما به صورت اچ‌دی تا پایان سال 94 با اولویت شبکه سه سیما برنامه‌ریزی کرده است.

 

یک سال پیش از آن و روز 21 خرداد 1393 شبکه IRIB HD از طریق همین فرکانس و نیز فرستنده‌های دیجیتال شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، آبادان، قم، شهرکرد، ساری و پاکدشت قابل دریافت بود، اما بعد از اتمام مسابقات لیگ جهانی والیبال و نیز جام جهانی فوتبال 2014، پخش ماهواره‌ای آن متوقف و پخش آن در سیستم دیجیتال نیز به تهران محدود گردید. بعد از مدتی پخش این شبکه از طریق فرستنده سوم دیجیتال در قم نیز از سرگرفته شد.

ادامـه‌ مطلـب ...

[ دیدگاه ها ( )][برچسب‌ها: اچ دی، شبکه اچ دی، IRIB HD، فرستنده سوم] 
.:آخرین مطالب ارسال شده :.
 444. تغییر فرکانس AM سه شبکه رادیویی
 443. تولد دوباره شبکه تهران به صورت اچ‌دی + جدول فرستنده‌های سوم استانها
 442. شایعه تبدیل شبکه HD به شبکه پایتخت
 441. حذف مجدد شبکه HD از ماهواره بدر!
 440. پخش سه روزه برنامه‌های شبکه IRIB HD از ماهواره!
 439. بازگشت بعد از پنجاه روز...
 438. بررسی راه‌اندازی رادیوی محلی بختیاری در خوزستان
 437. پخش ماهواره‌ای شبکه مهاباد پیگیری می‌شود
 436. تولید و پخش دو برنامه ادبی ترکی و کردی
 435. زمان پخش اخبار و برنامه‌های ورزشی از رادیو
 434. پخش رادیو انگلیسی روی موج اف‌ام در تهران
 433. راه‌اندازی بخش "زیارت" در دل شبکه "خراسان رضوی"
 432. تعطیلی شبکه‌های صدا و سیما ادامه دارد
 431. ادغام رادیو نوا در رادیو قرآن
 430. رادیو کتاب و رادیو گلچین تعطیل شدند
 429. احتمال کاهش ساعت پخش شبکه‌های استانی
 428. شبکه جدید "تهران" راه‌اندازی می‌شود
 427. خداحافظی با شبکه تماشا، در جشن تولد دو سالگی!
 426. دسترسی آسان به آرشیو برنامه‌های شبکه‌های سراسری
 425. آغاز پخش سراسری شبکه نسیم از سوم دی